Publicitat (1r)

LA PUBLICITAT

La publicitat va aparèixer als mitjans de comunicació omplint entremitjos, com una font d’ingressos afegida per a finançar els programes. Però avui dia la truita s’ha girat del tot i la publicitat és el motor i el mitjà de vida de les cadenes de televisió. I per això provoca les lluites per l’audiència: com més audiència tingui una cadena, més espais de publicitat podrà vendre i, sobretot, la podrà vendre a un preu més car.

En aquest gran negoci televisiu, al contrari del que podria semblar, els clients de les cadenes no són pas els espectadors sinó que són els anunciants, és a dir, les marques. I el producte que venen no són programes: són els espectadors. El que ofereixen les cadenes al millor postor són les xifres d'audiència i els clients a qui han de cuidar són les marques. I la prova més clara d’això l'hem tingut quan en temps de crisi econòmica hem vist alguns mitjans utilitzant el seu espai per fer campanya oberta i indissimulada a favor de les marques (els seus clients) i en contra de les marques blanques (Per què? Què tenen les cadenes contra les marques blanques? Doncs que normalment no gasten res en publicitat).

Entendre aquesta realitat ens permetrà entendre quins són els criteris que regeixen la programació de les cadenes: si en un primer moment, els diners de la publicitat eren els recursos utilitzats per poder fer els programes que les cadenes desitjaven, avui, les cadenes de televisió fan la seva programació per poder mantenir els ingressos publicitaris i per tant la programació s’organitza en funció dels interessos dels anunciants i no dels interessos dels telespectadors. És per això que es prioritzen els programes que tenen més audiència, encara que siguin “dolents” o èticament reprovables.


ACTIVITATS

La classe pregunta

- Què és el departament de comptes?

  Un dels pilars de qualsevol agència de publicitat i un dels aspectes més importants que els
  anunciants tenen en compte a l'hora de seleccionar una agència.

- Què heu estudiat per treballar en un agència?


  Per arribar al món de la publicitat, es pot estudiar fotografia, màrqueting, empresa,
  audiovisual, disseny gràfic, comunicació, publicitat, etc.

- Com és el rodatge d'un espot? 


  Primer es busca la imatge que l'empresa vol donar. Després, es dissenya un spot publicitari
  per tal de poder projectar la imatge. I quan ja està gravat passa a postproducció, on es
  realitzen tots els retocs i perfeccions possibles per aconseguir un resultat perfecte.

- La publicitat és realment creativa? 

  Depen, si respon algú de màrqueting diria que no, que l'objectiu és repetir l'anunci
  diàriament. En canvi, algú creatiu diria que si, que la creativitat i l'originalitat de l'anunci és el
  més important.

- Es proven els espots abans de sortir a la tele? 

  Si, es fan diverses proves per comprovar la reacció de l'espectador davant la visió del
  producte.

- Com s'aconsegueix que un anunci sigui viral? 

  Posant-lo per totes les xarxes possibles; videojocs, internet, programes, youtube, facebook,
  pel·lícules, videoclips, autobusos, cartells, etc

- Com es posa el preu d'un producte?


  El preu d'un producte acostuma a venir posat per la marca d'aquest.

- Com escolliu en quins mitjans sortiran els anuncis? 

  Es fa una segmentació dels espectadors i quan es decideix el públic objectiu, es fa un estudi
  sobre els llocs o webs que visiten.

- Com és que hi ha anuncis que no s'entenen? 


  Cada anunci va adreçat a un rang d'espectadors, per això moltes vegades no entenem tots
  els anuncis.

- Qui controla que els anuncis compleixin la normativa? 

  No sempre es compleixen les normatives, però moltes vegades les compleixen tocant just el
  fil que passa cap a la mentida. És a dir, si poden no ho diran tot amb veu, i posaran unes
  lletres ben petites que no es puguin llegir amb els aclariments necessaris perquè l'anunci no
  sigui denunciable.

- Quina diferència hi ha entre publicitat i propaganda?
 
  La publicitat juga amb la ment, estudia el comportament de l'espectador, les opinions, les
  tendències... En canvi, la propaganda, simplement anuncia productes amb les seves ofertes
  corresponents.

- És el mateix fer un espot que una campanya de conscienciació?


  No. Una campanya de conscienciació té com a objectiu aconseguir que l'espectador pensi i
  reflexioni sobre una situació, per així aconseguir canviar els hàbits que l'espectador té de
  cara a aquesta. En canvi, un spot és un anunci amb uns objectius totalment econòmics.

- Han evolucionat molt els missatges publicitaris?


  No, els missatges segueixen sent els mateixos, ja que la societat segueix sent igual
  d'influenciable. El que si que ha evolucionat són els efectes i els trucs, gràcies als avenços
  tecnològics.

- Com és que m'agraden els anuncis de cotxes si encara no tinc 18 anys? 


  Perquè la feina principal dels publicistes és crear problemes i necessitats als espectadors, et
  compren i saben com seduir fàcilment la nostre ment.

- Com s'ho feien per què els productes nocius semblessin bons? 


  Amb programes informàtics (Photoshop, Sony Vegas), trucs científics (temperatures),
  objectes materials, col·locació de llums, etc.

- Com afecta la publicitat en un informatiu?


  La publicitat paga una quantitat de diners a l'informatiu cada vegada que aquest el mostra en
  mig del programa.

- La publicitat emocional menteix quan ens ven un món ideal? 

  Si, la publicitat és una economia mental. Crea necessitats, problemes per que sentis la
  necessitat d'aconseguir el producte. I és per això que t'ensenyen la solució perfecte, és a dir,
  el producte que et venen.

- Ens pots dir un exemple de com la publicitat crea problemes que no tenim?


  Primer t'ensenyen el cos d'una model completament retocat amb Photoshop, i et creen un
  problema fen-te creure que estàs grassa. Seguidament, et vénen el producte que segons ells,
  t'ajudarà a aprimar-te.


Exercicis

Primer exercici. Estem bombardejats de publicitat. Comproveu-ho, agafeu paper i
  llapis i aneu anotant els llocs on trobeu publicitat durant tot un dia. 


  La publicitat arriba al públic a través dels mitjans de comunicació i avui dia la podem trobar a

  qualsevol lloc, ja no només a través de la televisió, la ràdio o els diaris, sinó que podem veure

  les marques reflectides en qualsevol tipus de producte que fem servir dia a dia, o quan anem

  pel carrer podem observar cartells de campanyes publicitàries, cotxes que mitjançant la
  megafonia venen el seu producte al públic, cotxes amb adhesius publicitàries i pantalles
  televisives al metro, als autobusos i al carrer.

- Hi ha productes que són perillosos per a la salut com el tabac o l'alcohol. Sabríeu dir
  si els anuncis d'aquests productes ho fan amb arguments racionals o amb
  emocions?

  No utilitzen arguments racionals, simplement juguen amb les emocions; és molt més fàcil
  il·lustrar una imatge d'un pulmó malmès i escriure amb lletres ben grans FUMAR MATA, que
  realitzar l'explicació racional.

- Busqueu un anunci que creieu que no diu tota la veritat o que directament enganya
  els espectadors i comenteu perquè creieu que menteix...


  "A ver niños. ¿En casa qué hacéis para ser ecológicos y además ahorrar?", diu la
  professora protagonista de l'anunci. Beure a casa aigua mineral, és un 1.500% més cara que
  la de l'aixeta, per tan, no és la millor forma d'estalviar. Ni la de protegir el medi ambient, per
  molt que l'ampolla estigui feta, només en part, amb plàstic reciclat. I el producte anunciat no
  és "econòmic", com diu, ja que costa més del doble que altres marques.


- Opina. Hi ha publicistes que diuen que la publicitat no ens afecta gaire. Què en
  penseu? Feu una redacció explicant com creus que afecta la publicitat i posa'n algun
  exemple: alguna cosa que hagueu comprat pels anuncis, o que els vostres pares
  s'hagin deixat enredar per la publicitat.

  Encara que no ens adonem, les nostres vides estan profundament influenciades per la
  publicitat. Des del matí, quan ens llevem, comencem a rebre missatges publicitaris a través
  de la ràdio, la premsa o la televisió.  Moltes de les nostres activitats quotidianes estan
  condicionades pel que hem vist i sentit en els anuncis publicitaris: esmorzem els cereals que
  ens donen vitamines i força per estar prims i forts, ens vestim amb la roba de la marca que
  està de moda i ens rentem les dents amb el dentifrici que els deixa més blancs. El dia
  seguirà transcorrent amb normalitat i no ens adonarem de la quantitat de missatges
  publicitaris que escoltem o veiem en tot el dia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario