Glossari

AUDIOVISUALS

- Art contemporani: Art modern.

- Efecte òptic: Efecte que fa que percebem la realitat erròneament.

- Gènesis: Origen o principi d'alguna cosa.

- Paradoxa: Ensenya una realitat de manera ficticia, ja que és un fet extrany.

- Performance: Actuació artística que serveix per tractar de representar una queixa utilitzant
  el cos.

- Surrealisme: Moviment artístic d'avantguardia creat al 1924, que s'orienta al volant de la
  persecució de l'alliberament de la ment, utilitzant les facultats imaginatives per sobre de la
  realitat.

- Utopia: Concepció d'un ideal irrealitzable.


CÀMERA

- Calotip: Mètode fotogràfic basat en una paper sensibilitzat que després d'expossar-lo a la
  llum, era revel·lat i fixat.

- Càmera estenopeica: És una caixa estancada de llum, amb un únic forat centrat i molt petit
  de llum, i un material fotosensible.

- Composició: El que determina l'ordre d'una fotografia o d'un fotomuntatge.

- Contrapicat: Pla que consisteix en enfocar la càmera des d'abaix.

- Cristal·lí: Lents de la càmera.

- Diafragma: Part de la càmera que determina l'obertura, és a dir, la lluminositat.

- Enfocament: Grau de nitidesa en la definició dels controls, la incidència de la llum i els
  degradats de colors de la fotografia.

- Enquadrament: Imatge que s'ha extret d'una imatge incial de la qual n'és un fragment.

- Exposició: Quantitat de llum representada a la imatge.

- Fora de camp: Tot alló que no es veu, és a dir, l'espai fora del marge fotografiat.

- Fotograma: Cada una de les exposicions pertanyents a una pel·lícula o carret.

- Fotomuntatge: Composició de fotografies i altres elements que creen una nova fotografia.

- Iris: Diafragma.

- ISO: Sensibilitat de la càmera que ens indica quanta llum necessita per fer una fotografia.

- Longitud focal: Distància entre l'eix central de la lent de la càmera fins al punt on coincideix
  la tragectòria entre dos rajos de llum incidents.

- Montura: Enllaç entre la càmera i l'objectiu.

- Obturador: Mecanisme que controla la llum mentre actua sobre l'emulsió sensible.

- Objectiu: El que volem capturar amb la nostra càmera, és a dir, la part principal de la
  imatge.

- Pla: Distància que hi ha entre la càmera amb l'objectiu de la fotografia.

- Profunditat de camp: Zona que està enfocada dins d'uns límits.

- Punt de vista: Posició des de la qual fem una fotografia.

     · Pla contrapicat: El punt de vista de la càmera és inferior al de l'element fotografiat.

     · Pla de perfil: L'element fotografiat està de costat.

     · Pla de vista d'ocell: El punt de vista de la càmera és quasi o completament zenital a
       l'element fotografiat.

     · Pla frontal: L'element fotografiat està situat just davant i a la mateixa alçada de la
       càmera.

     · Pla picat: El punt de vista de la càmera és superior al de l'element fotografiat.

     · Pla tres quarts: L'element fotografiat està una mica de costat.

- Retina: Pel·lícula de la càmera.

- Rodet: Rotllo de pel·lícula per fotografiar.


PLANS

- Pla conjunt: Mostra un petit grup de persones.

- Pla detall: Mostra un objecte o part d'un objecte.

- Pla general: Mostra una visió global de l'entorn per situar el conjunt dels elements.

- Pla mitjà: Mostra la persona des de la cintura cap amunt.

- Pla sencer: Mostra la figura humana des del cap fins als peus.

- Pla tres quarts o americà: Mostra la figura humana des del cap fins als genolls.

- Primer pla: Mostra el rostre sencer.

- Primeríssim pla: Mostra una part del rostre o del cos d'una persona.


CINEMA


- Contrallum: Ressaltament de la silueta del personatge posant un focus darrere seu.

- Curtmetratge: Producció audiovisual o cinematogràfica que dura menys que el temps mitjà
  d'una pel·lícula de producció normal.

- Flashback: Técnica que altera la seqüència cronològica de la història, connectant moments

  diferents i traslladant l'acció al passat. 

- Frames: Fotogrames.

- Gènere fantàstic: Correspon a les pel·lícules amb temes de fantasia.


- Guió: Història escrita de la idea presa.

- Logotip: Element gràfic que identifica a una entitat pública o privada.

- Moviment de càmera: Moviment per millorar l'estètica i el ritme de l'escena.

     · Panoràmica: La càmera està fixa al terra i només es mou sobre el seu propi eix.

     · Tràveling: La càmera es desplaça des de terra amb un moviment paral·lel a l'acció.

- Muntatge: Combinació de plans.

     . Croma: Consisteix en treure un color de la imatge i reemplaçar-lo per un altre imatge.

     · El·lipsis: Accions que duren poc però que es fan entendre a l'especador.

     · Muntatge dialèctic: Plans que aporten informació a l'escena.

     · Pla seqüència: Hi ha un únic pla que segueix tota l'acció.

- Pel·lícula: Obra d'art cinematogràfica que narra de manera audiovisual una història o un fet.

  Es basa en un guió i es projecta a través d'una seqüència d'imatges.

- Raccord: La continüitat dels objectes, vestuaris i escenografies en la mateixa posició quan
  es graven escenes en diferents dies.

- Serie B: Projectes que es porten a terme amb un pressupost just o mínim.

- Slager: Subgènere del cinema fanàstic que explica històries amb base realista però a la
  vegada fictícies.

- So: Veus, efectes sonors i música.

- Spot: Citat per televisió, és curt però entendor. Està destinat a la publicitat d'un producte o
  servei i dura entre 20 i 60 segons.

- Storyboard: Guió dibuixat que consta de tots els plans.


COLORS

- Acromatòpcia: Veure en blanc i negre, i per tant, no poder distingir cap color.

- Additius: Colors els quals la seva barreja crea el color blanc.

- Càlids: Aquells colors que contenen més lluminositat.

- Cercle cromàtic: Crecle de colors que ens permet veure el contrast amb els colors oposats.

- Color: Color és llum. Els diferents tons de colors vénen de la quantitat de llum que rep un
  cos.

- Freds: Aquells colors que tenen un mínim de lluminositat.

- Primaris: Groc, cian (blau) i magenta (lila). D'aquets colors provenen tots els altres.

- Secundaris: Verd, taronja i violeta. S'aconsegueixen amb la barreja dels primaris.

- Substractius: Colors els quals la seva barreja crea el color negre.

- Terciaris: Ocre, marró i molts més. Són matisos d'un color, o bé una barreja entre un color
  primari i un de secundari.

- To: Color o matis.


PUBLICITAT

- Briefing: Document que recull la informaciò prèvia sobre l'empressa i el producte per tal de
  poder iniciar la campanya.

- Codis ètics: Publicitat agressiva, com pot ser el masclisme.

- Economia mental: No deixar de pensar en un producte, necessitar-lo.

- Emplaçament del producte: Col·locació del producte en series de televisió, pel·lícules,
  programes, etc.

- Eslògan: Frase breu que resumeix el missatge d'una campanya publicitària i que es
  repeteix moltes vegades, fet que ajuda a recordar el producte.

- Estereotip: Personatge ja conegut, que capta l'atenció de l'espectador i l'ajuda a entendre
  l'anunci.

- Estratègies: Tàctiques d'emocions creades per arribar al públic.

- Estudi: Estratègia que mostra el procés per demostrar el resultat d'un producte.

- Identificació: Estratègia publicitària on l'espectador d'un anunci s'identifica amb el seu protagonista, de manera que vol consumir el mateix producte.

- Jocs publicitaris: Jocs encarregats per una marca per tal que el seu producte o logo sigui
  el centre del joc.

     · Advergame: Joc creat expressament per una marca, on el producte és el protagonista i es
       pot arribar a veure 30 vegades per minut.

     · In-game: Joc existent que conté publicitat d'un producte en els seus decorats.

- Jingle: Cançó publicitària escrita expressament per un anunci.

- Mirada crítica: Intuició de les mentides d'un anunci, envers el producte.

- Persona objecte: Estratègia on s'utilitza una persona per ensenyar el producte.

- Planner: És el director d'estratègia, és a dir, el que planifica el procediment que ha de
  seguir un anunci.

- Posicionament: Estratègia que consisteix a determinar en quin espai es col·loca el
  producte respecte dels de la competència en la ment del cosumidor.

- Postproducció: Etapa final del rodatge d'un anunci on s'acaba de retocar tot.

- Problema - solució: Estratègia que planteja un problema, el desenvolupa i finalment el
  soluciona amb el producte o l'objecte anunciat.

- Públic objectiu: Públic a qui anirà dirigit un anunci.

- Publicitat emocional: Estratègia que consisteix en anunciar un producte utilitzant emocions
  lligades al producte en comptes d'arguments racionals. Utilitza un valor afegit, i això fa que no
  ens adonem del que ens estàn venent.

- Publicitat enganyosa: Publicitat que indueix els espectador a errors sobre la seva
  naturalesa, preu, qualitat, etc.

- Publicitat viral: Publicitat que es transmet per internet de manera semblant a com es
  transmet un virus.

- Segmentació: Dividir el públic en diferents parts (per gustos, edat, sexe, interessos, etc) per
  a triar al públic objectiu de cada anunci.

- Truc: Estratègia que enganya a l'espectador amagant el que és menys atractiu i posant
  objectes o aliments que no són de veritat.


CÒMIC

- Acció fora de camp: Acció que s'imagina l'espectador i que es troba fora de l'enquadrament del dibuix d'un còmic.

- Crossover: Tros d'un còmic on intervenen personatges de diferents series o bé es barregen dos arguments diferents.

- Globus: Espais de la vinyeta on hi trobem el text del còmic, que pot ser una narració, un diàleg d'un personatge o un pensament d'un personatge. També s'anomena fumet.

- Ideograma: Dibuixos d'un còmic.

- Línies cinètiques: Línies que s'utilitzen per donar efecte de moviment a un dibuix.

- Narrativa seqüencial: Cada part dels fets de la història d'un còmic.

- Onomatopeia: Paraula o signe lingüístic que imita i recorda un so o una sensació.

- Vinyeta: Marc o quadre que conté un dels dibuixos d'un còmic.



No hay comentarios:

Publicar un comentario